Kitap: Dijital Oyunlarda Şiddet

Yayınlandı: Ekim 21, 2012 kafaayari tarafından Yazılar içinde
Etiketler:, , , ,

Deniz Yengin oyunlarda şiddet konusunu ele aldığı doktora çalışmasının ardından yine şiddet konusuna eğildiği kitabıyla karşımızda. Oyunlara yeni medya çerçevesinde yaklaşan Yengin, iletişim ve oyun araştırmaları arasında bir köprü kurmaya çalışıyor ve örnek olarak ele aldığı oyunları ve oyuncuları istatistik yöntemlerle inceliyor.  Türkçe’de oyun araştırmaları (game studies) alanındaki kaynak sıkıntısı sürerken, güncel literatürün çevirileri henüz ortaya çıkmasa da tez, araştırma ve makale derlemelerinden oluşan kitapların sayısı artmaya başladı. Tabi farklı disiplinlerin oyunlara ilgisi nedeniyle tek tük oyun yazılarını çeşitli derlemelerin arasında da bulmak mümkün.

Şiddet konusu oyunlar akla gelince sıkça karşılaştığımız bir başlık. Yengin’in doktora tezinde ilgimizi çeken konulardan biri örnek aldığı oyunlarda şiddet mesajlarının oranı ve sıklığını incelemiş olması. Kendi yöntemini baz alırsak, ele aldığı oyunların tek oyunculu modunu seçmiş olması ve senaryo eksenli oyun seansları olarak ele alması neticesinde görünürde net olan oyunu bitirme süresi, şiddet uygulama sıklıkları ve süreleri gibi veriler elde edebilmiş. Öte yandan örneğin GTA oyunu teorik olarak sınırsız süreli ve daha şiddetli veya nispeten barışçıl da oynanabilir. Bu gibi durumların araştırmaya etkisi önemli olabilir. Özellikle de World of Warcraft gibi çok oyunculu oyunlar yeni eklenti paketleri ile yıllarca sıkılmadan oynanabilmektedir. Bu gibi durumlarda oyuncunun ne zaman, ne sıklıkla, ne oranda, hangi araçla şiddet mesajı gördüğünü belirlemek imkansız (ve hatta anlamsız) olur. Dolayısıyla  iletişim alanına ait bu ve benzer kantitatif yöntemlerin oyun araştırmaları çerçevesinde revize edilmesi gerekliliği ortaya çıkıyor. Oyuncunun oyun deneyimini (gameplay) ortaya çıkaracak yöntemler ludolojinin her fırsatta salık verdiği “oynayarak araştırma” (playing research) doğrultusunda şekillendirilirse daha sağlıklı sonuçlara ulaşılabilir.

Oyunlarla savaş ilişkisi konusunda Ed Halter’ın “Savaş Temalı Oyun Kültürü” ismiyle Türkçe’ye çevrilen kitabına da bir göz atılabilir. Şiddet-savaş-ideoloji çerçevesinde dijital oyunların tarihini de konuya dahil ediyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s