3D Paradigmanın İflası – Oyun Öğelerinin Estetiği 2

Yayınlandı: Eylül 1, 2008 kafaayari tarafından Yazılar içinde
Etiketler:, , , , , , , ,

Kimilerine göre oyunların gelişimi oyun donanımlarının gelişimi ile birebir örtüşerek ilerlemektedir. Oyun donanımının gelişlemesi neticesinde “oyun uzamı” (game space) da genişlemiş, “oyun dünyaları” (game world) da 2 boyutlu renksiz görüntülerden 3d modelleri kapsayacak şekilde dönüşmüştür. Böyle düşünürsek doğrultuda en iyi, en gelişmiş oyunlar 3D MMORPG’lerdir.

Bu çizgisel ilerlemeci bakış her yeni “avant garde” oyun projesi ile, her yaratıcı bağımsız oyunla yenilmeye mahkumdur.

Bunun iki önemli nedeni var. İlki “oynayış” (game play) oyunun görsel-işitsel boyutundan farklıdır ve kurallar, hedefler ve oyuncularla ilişkilidir. Örneğin Sensible Soccer gibi 2 boyutlu bir futbol oyunu kötü oyun dinamiklerine sahip 3 boyutlu bir futbol oyunundan (bence Fifa’nın ilk tam 3D’ye geçtiği dönem) daha zevkli gelebilir. 

İkinci ve benim dikkat çekmek istediğim nokta ise atmosfer, bütünlük ve tutarlılık. Pekala 2 boyutlu oyunların da atmosfer yaratma konusunda eşit bir noktada olduğu söylenebilir. Oyunun oynanması esnasında, oyuncu oyuna alıştığında grafiklerin “foto gerçekçi” olmasıyla ilgilenmeyecektir. 2 boyutlu bir oyunda detaylı çalışılmış bir görüntü bir karakterin belli başlı özelliklerini kurgusal anlamda daha iyi yansıtabilir. 2 boyutlu grafikler bazı yanları gizleme, bazı yanları ise öne çıkarma imkanı tanır. Bu da 3D bir modelle kıyaslandığında oyun kurgusu içinde bazı avantajlar sağlar. Tabi kullanacak bir oyun tasarımcısının elinde. 

Fallout 1 ve Fallout 2 isometric 2 boyutlu RPG oyun motoru kullanan iki oyun, Planescape Torment de benzer bir motor kullanıyor. Bu üç oyun da atmosfer, karakterlerin derinliği, karikatüristik öğeler, “yıkım estetiği” konusunda ileri bir noktadadır. Bu oyunların yakaladığı estetik duyguya 3D bir oyun olarak belki S.T.A.L.K.E.R yaklaşabilmiştir. Bu da inanılmaz detaylı ve çok sayıda dokuların kullanılması ile mümkün. Doku deyince de yine geliyoruz 2 boyutlu grafiklere. Fallout 3 çıktığında acaba fikrimiz değişecek mi?

Lafı fazla uzatmadan yazının girişinde bahsettiğimiz “paradigmanın iflası”nı bir kez daha gösteren yeni bir oyundan bahsedelim.  Crayon Physics Deluxe iki boyutlu çizimlere ruh veriyor. Amaç basit, oyundaki topu yıldıza ulaştırmak, fakat oyun dinamikleri çok fazla olasılık yaratıyor. Farenizle bir geometrik şekil çiziyorsunuz, bir de bakmışsınız ki oyunun içinde ağırlığıyla, boyutlarıyla fiziksel bir nesneye dönüşmüş. Oyunun incelikli düşünülmüş fizik motoru sayesinde çizdiğiniz nesneler birbirleriyle muazzam bir etkileşim gösteriyorlar. Üstelik çizdiğiniz nesneleri birbirlerine bağlayarak basit araçlar da üretebiliyorsunuz. Hani kaldıraç, çıkrık hesabı. Hatta iki daire bir kare ile araba yapmak bile mümkün.

Oyunun sitesi burda: http://www.kloonigames.com/crayon/

Bu oyunun “çakma” versiyonuna Magic Pen ismiyle MiniClip sitesinden ulaşabilirsiniz: http://www.miniclip.com/games/magic-pen/en/

Crayon Pyhics Deluxe gibi düşük bütçeli ama yaratıcı öğrenci projeleri ve bağımsız oyunlar oyun endüstrisinin kendini haklı kılmak için ürettiği “ilerleme” safsatasını çok geçmeden alaşağı edecektir.

Reklamlar
yorum
  1. […] bakabilirsiniz. (3)Bu durumla ilgili güzel bir eleştiri yazısı. (4)Konuyla ilgili şöyle bir yazı var. Ayrıca bağımsız oyunlarla ilgili çeşit çeşit haber için Marvindie sitesini […]

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s